Tuesday, May 7, 2013

Analisis PRU13 Dari Kepala Lutut Melayu Bengong.....



Gambar hiasan. Analisis bodoh dibawah takde kena mengena 
dengan gambar bodoh diatas. Harap maklum
'Tsunami cina' mula digunakan penyokong umno untuk menakutkan orang umno kepada dap dan membuat orang melayu benci kepada orang cina. Kononnya orang cina atau dap ingin memusnahkan kuasa politik melayu, cina mahu jadi perdana menteri dan hak hak istimewa orang melayu mahu dihapuskan. Tuduhan - tuduhan ini antara tuduhan paling kurang menggunakan otak melayu umno.

Ayuh kita lihat permasalahan hujah ini. Seperti yang kita semua tahu Pakatan Rakyat mendapat 50.10% undi popular rakyat malaysia. Dari sini kira - kira bermula. (Nota : bagi memudahkan pengiraan, boleh dan selamat dianggap bahawa peratusan populasi kaum di malaysia sama atau hampir sama dengan peratusan pecahan kaum dalam daftar pengundi).

23.7% penduduk malaysia adalah orang cina. Dengan agakan bahawa 80% daripada pengundi cina menyokong pakatan, ini bermaksud daripada 50.10% undi popular yang diterima PR 19% daripada datang dari masyarakat cina.

Masyarakat india pula mewakili 7.1% populasi Malaysia. Dengan anggaran 45% pengundi india menyokong PR, ini bermakna undi popular Pakatan daripada masyarakat india adalah sebanyak 3.2%.

Persamaan disini : 50.10% (undi popular keseluruhan Pakatan Rakyat) - 19% (sokongan cina kepada PR) - 3.2% (sokongan india kepada PR) = X (sokongan Melayu, Bumiputera Sabah dan Sarawak serta Lain-lain kepada Pakatan)

Apakah jawapannya? 

Setelah diteliti, dikaji dan dikira dengan menggunakan kalkulator yang tidak pernah digunakan Rais Yatim mahupun Papagomo, tahulah kita bahawa sokongan melayu, bumiputera dan lain-lain kepada Pakatan Rakyat adalah jauh lebih tinggi daripada masyarakat Cina iaitu sebanyak 27.8%.

Masyarakat melayu bandar yang terdedah kepada sumber media yang pelbagai, berpendapatan sederhana dan tinggi dan mempunyai tahap pendidikan peringkat ketiga telah meninggalkan umno. Melayu melayu yang menyokong umno hanyalah mat dan minah kampung yang tinggal di ceruk hutan dan felda-felda. Mereka ini kebanyakannya berpendidikan spm atau srp dan mudah lena dibuai buletin utama serta utusan.

Fakta menarik : Masyarakat cina sanggup menolak calon cina MCA demi memilih calon melayu daripada parti pembangkang. Buktinya, calon - calon MCA kalah di parlimen Larut, Raub dan Pandan ke tangan calon melayu.

P.S. Saya budak undang - undang bukannya budak akaun mahupun ekonomi. Sekiranya ada kesalahan pengiraan, mohon pembetulan dan minta maaf.

Yang benar,
Fazrin Jamal.



Untuk tuan punya analisis diatas....ni aku nak bagi tau sikit apa yang kau gagal nak faham.

Proses pilihanraya dalam sistem demokrasi bukan untuk memuktamadkan keputusan berapa peratus cina undi PR, berapa peratus melayu undi BN atau atau berapa peratus undi popular untuk parti politik yang bertanding.

Proses pilihanraya dalam sistem demokrasi tujuannya nak memuktamadkan keputusan siapa yang bakal jadi YB dan parti mana yang bakal beroleh kuasa untuk memerintah dan seterusnya membuat dasar serta halatuju negara..

Tak payah lah kau nak analisis panjang-panjang sampai pakai kalkulator ..!!

Tengok statistik kat bawah orang kampung penyokong UMNO yang kau kata bodoh tu pun tahu dalam PR...kaum mana yang lebih besar kuasanya.

KERUSI PARLIMEN
DAP : 38
PKR : 30
PAS : 21

KERUSI DUN
DAP : 95
PAS : 85
PKR : 49

Orang beranalisis dia pun nak beranalisis...
Orang buat analisis guna kepala otak....dia guna kepala lutut.

Kau beronani jer lah....



10 comments:

Anonymous said...

ADA ORANG YG DAH PANIK KE SEBAB KERAJAAN DAH TAU SIAPA KAWAN SEJATI YANG PASTIKAN KERAJAAN MASIH DITANGAN KITA. APASAL...? DAH TAKUT KERANA DAH TERBUKTI MELAYU, PRIBUMI SABAH DAN SARAWAK DAN SEBAHAGIAN INDIA YANG MENYUMBANG KEPADA KEMENANGAN KERAJAAN SEKARANG... YANG RASIS SGT NAK SOKONG KUMPULAN EXTREME NI KENAPA? SAMPAI MCA KALAH BANYAK. SORRYLAH... PERKARA DAH TERJADI... DAH BUKA MATA SEMUA ORANG. SEKARANG KERAJAAN PASTIKAN KAMI2 YANG MENYUMBANG KEPADA KEMENANGAN KERAJAAN HARI INI DIBERI GANJARAN, PELAN EKONOMI YANG AKAN MENGUBAH SCENARIO EKONOMI KAMI, BANTUAN YANG TIDAK BERBELAH BAGI, PEMBANGUNAN YANG LEBIH BANYAK DAN PESAT DIKAMPUNG2 KAMI. RUMAH MAMPU MILIK KHAS UNTUK KAMI DIBANDAR2 BESAR. YANG HARGA KURANG DARI RM200K. KAMI NAK BELI UNTUK ANAK CUCU KAMI PULAK.... SEBAHAGIAN MENTERI2 KABINET YANG ASAS AGAMA YANG KUAT BERTARAF ULAMAK. PELUANG PELABURAN SAHAM DENGAN BANTUAN DANA PINJAMAN DARI KERAJAAN DIDALAM SYARIKAT2 GLC SEBAB KAMI NAK ADA SAHAM DIDALAM SYARIKAT YANG TERSENARAI DIPAPAN UTAMA DAN KEDUA. KAMI NAK NAIKKAN PERATUSAN EKONOMI BUMIPUTERA DAN PRIBUMI TANPA LIMIT....

Anonymous said...

lg 1 nk bgtau tukang anal lisis tu..yg ddk cerok kg terperok kau..bkn kami yg sokong UMNO!blaja law ttp bebal tahap kambing...

Anonymous said...

Terimalah hakikat bahawa sememangnya kaun cina MEMANG DAHAGAKAN KUASA POLITIK SETELAH MENGUASAI EKONOMI NEGARA INI. Perkara ini budak tadika pun boleh faham berdasarkan tindak tanduk mereka.

Anonymous said...

melayu hanya tinggal kuasa. bangkitlah. melayu perlu tolak pakatan dan sokong BN. tunjang perjuangan melayu.

Anonymous said...

Yang kedua aku nak bagitau, sekarang ini apa yang PR nak? Tentulah kuasa, begitulah juga dengan BN, sekali hilang kuasa kita akan hilang segala-galanya... Sekali ubah dia akan ubah segalanya untuk kepentingan "Malaysian" katanya.. fikirkanlah

Aku hanya ada SPM je

nizamNRU said...

salam...
dr meja pelulus n pengoperasi Permit2 untuk aktiviti sekitar kawasan Kuala Lumpur...parti DAP adalah parti yg paling awal menghantar permohonan permit utk berkempen semasa PRU13 ni...parti lain2 lambat dan ada yg tidak dihantar langsung...dari situ sahaja kita dah dapat agak n tahu yg parti DAP ni memang telah bersedia dari awal...kaum ca ya nun alip ni klu dh berkuasa sekali, tak akan dilepaskan sampai mati...malas aku nak bicara panjang lebar dah...sendiri mau ingat la ye...

Anonymous said...

Yang penting PELIWAT tak jadi perdana menteri malaysia...allahuakbar..kau boleh claim org kg tak sokong pada kau..pegi mampos sama kau dgn cina2 DAP babi tu..

Anonymous said...

Penganalisis tu mengong.. dr awal lg dah silap cai.. patutnya dikira berdasarkan pengundi berdaftar, bknnya jumlah penduduk Malaysia. Mmg kaum cina nakkan kuasa.. terbukti dlm PRU13.. yg dulu menyokong BN, kini kpd DAP.. sahih dah.. kaum melayu apa lg.. tak reti2 ke.. jgn tergadai tanah air kita.. bersatulah..

Anonymous said...

ABC = Asal Bukan Cina

Anonymous said...

Sahabat, kamu akan dipertanggungjawab ke atas apa yang kamu tulis.Sekiranya kabar yang kamu bawa adalah benar dan baik2 maka terselamatlah kamu akan tetapi jika sebaliknya maka ia adalah tanggungan kamu.Semakin ramai yang membaca semakin bertambah saham akhirat kamu samada baik2 atau buruk. Maka terlepas sudah tanggungjawab saya, selebihnya di bawah tanggungjawab kamu.