Monday, August 23, 2010

Ahli Majlis MPKj Setakat Pandai Buat Kerja Separuh Jalan.






Bekas bangunan pasar basah Batu 14 Hulu Langat sudah lama sangat terbiar kosong.

Keadaannya pun dah uzur, kotor dan usang. Sampah bertimbun disana-sini dan menjadi sarang nyamuk.

Dulu pernah satu cadangan untuk menaik taraf bekas pasar tersebut diusulkan kepada MPKj. Tujuannya untuk dijadikan sebagai pusat aktviti belia setempat.

Dalam cadangan tersebut sebuah 'business centre', bilik mesyuarat, bilik untuk kursus, ruang niaga, kafeteria dan kemudahan sukan 'in door' akan sediakan.

Dato Hasan Nawawi Abd Rahman (YDP MPKj) dan majoriti Ahli Majlis MPKj ketika itu bersetuju dan amat menyokong cadangan tersebut kerana ianya akan memberi faedah yang besar kepada golongan belia.

Walau bagaimanapun, persetujuan daripada Ahli Majlis yang bertanggungjawab menyelaras kawasan dimana bekas bangunan pasar tersebut berada perlu diperolehi terlebih dahulu.

Mat Jan Sulong, Ahli Majlis MPKj dari PAS yang bertanggungjawab menyelaras kawasan terbabit pada masa itu bagaimanapun menolak mentah-mentah dan mengabaikan cadangan tersebut tanpa mahu berbincang dan tanpa memberi sebarang alasan. 

Angkuh dan sombong sungguh beliau menggunakan kuasa yang baru dimiliki.

Setelah diselidik akhirnya terpecah tembelang, rupa-rupanya ada dikalangan teman rapat beliau (kroni) yang juga berminat untuk membangunkan bekas bangunan pasar tersebut.

Motifnya penggunaannya adalah untuk keuntungan peribadi.

Dengan tergesa-gesa dan tanpa perancangan yang teliti, bangunan-bangunan kecil yang sebelum itu dicadangkankan untuk dinaik taraf sebagai ruang niaga untuk belia-belia yang berpotensi dirobohkan.

Untuk apa tujuannya?

Wallahua'lam, hanya "Tuan' Mat Jan Sulong dan kroni-kroninya yang tahu.

Akhirnya, sudah lebih daripada setahun keadaannya terbengkalai begitu sahaja tanpa sebarang hasil. Hanya menyakitkan mata yang memandang.

 Apa sudah jadi wahai 'Tuan' Mat Jan?

sumber gambar : k101fzl



4 comments:

Anonymous said...

mat jan tu siapa? apa ke bodo sangat?

Anonymous said...

owang nak, dia pun nak..last2 terbengkalai mcm tu je. Bongok punyer ahli majlis..ptuiii

alclorocs said...

Dio ni bkn je bongok + bangang. Dio ni kalu boleh semuo projek dapek kt dio ngan kunco2 dio. Perangai sebijik dah cam umno..

Anonymous said...

alclorocs
tu le ko bodoh..tak baca habis..hati busuk sangat..taunya nak memfitnah aje orang pas ni..mat jan tu orang pas..jangan jadi bodoh kurap ye..lain kali baca dulu baru nak komen..sakit hati betul dengan kebodohan org pas ni