Tuesday, September 13, 2011

Isu Mat Indera: Wartawan Haramkah Disiasat Polis.



Mayat 2 anggota polis yang dibakar oleh pejuang dan hero ciptaan Timbalan Presiden PAS

Berita ini Horas! petik dari lidah syaitan nombor wahid (haramkahdaily). Nasib baik semasa disoal siasat polis, kedua-dua wartawan tersebut tidak meniru gelagat Suhardi Mat Isa yang berpura-pura kojol masa rusuhan BERSHIT 2.0 tempohari.
Dua wartawan Harakahdaily hari ini diambil keterangan oleh pihak polis ekoran penyiaran satu artikel berhubung isu Mat Indera. Pengarang Azmi Yusof dan Pengarang Berita Mohd Nazri Abdullah disoal siasat berikutan artikel yang disiarkan 5 September lalu bertajuk "Mat Indera: Umno guris hati rakyat Johor".
Pegawai polis berpangkat ASP dan sarjan daripada balai polis Jalan Tun HS Lee, Kuala Lumpur itu tiba di pejabat Harakahdaily kira-kira jam 11.30 pagi ini. Soal siasat bermula serentak terhadap kedua-dua mereka kira-kira jam 11.40 hingga 12.30 tengahari tadi. 
Menurut pegawai polis tersebut, siasatan dilakukan ekoran satu laporan polis yang dibuat seorang individu terhadap Harakahdaily yang mendakwa artikel yang disiarkan tersebut palsu dan berunsur fitnah. 
Artikel tersebut, antara lain memetik kenyataan Ketua Pemuda PAS Johor Suhaizan Kayat sebagai berkata Umno telah mengguris hati rakyat Johor kerana mendakwa Mat Indera adalah pengkhianat bangsa. Sedangkan kata Suhaizan, buku Pengukir Nama Johor mengiktiraf Mat Indera sebagai pejuang bangsa. 
Selain itu artikel tersebut juga turut memetik rencana berkaitan Mat Indera dalam buku tersebut yang berbunyi: 
"Adakah Mat Indera seorang petualang atau pejuang? Mat Indera adalah seorang yang berani berjuang secara terbuka melibatkan jasmaninya, rohaninya, inteleknya, dan emosinya demi bangsa dan negara. Dia tidak mempunyai kepentingan peribadi. Dia juga tidak mempunyai niat jahat terhadap bangsa dan negaranya. 
Dia rela mempertaruhkan nyawanya demi memperjuangkan hak kedaulatan sebuah negara yang terbelenggu oleh rantai penjajahan. Justeru Mat Indera sewajarnya diabadikan namanya sebagai seorang pejuang, bukan seorang petualang". 
Dalam perenggan terakhir pula, Harakahdaily melaporkan Mat Indera bertanggungjawab mengarahkan serangan di rumah pasung Bukit Kepong "tetapi arahan yang diberikan ialah untuk menangkap beberapa orang anggota polis yang berjudi dan mabuk pada malam Tahun Baru Cina". Beliau sebaliknya melindungi dan menyelamatkan keluarga anggota polis.
Nampaknya juak-juak PAS terpaksa beriya-iya mengangkat komunis sebagai pejuang gara-gara mahu membela dan menunjukkan apa yang dikatakan Mat Sabu dalam ceramahnya dulu adalah benar. Suka atau tidak PAS terpaksa melakukannya kerana Mat Sabu adalah Timbalan Presiden mereka.

Yang kelakarnya, Ketua Pemuda PAS Johor, Suhaizan Kayat secara tiba-tiba bangkit bercerita pasal pejuang dan pembela bangsa. 

Pelik!..bukankah PAS selama ini yang paling suka dan yang paling kuat mengenepikan soal bangsa? Itu sikap assabiyah kata PAS. Mengapa dalam isu Mat Indera ini tiba-tiba pula PAS mahu bercakap soal perjuangan  dan membela bangsa?

Itulah perangai juak-juak PAS. Kalau tak berbelit lidah bukan PAS namanya. Hari ini mereka cakap begini, esok mereka cakap begitu...lusa pula mereka cakap cenggitu.

Apa-apa pun, marilah kita sama-sama doakan agar Mat Sabu kekal lebih lama memegang jawatan Timbalan Presiden PAS. Bukan apa, mulutnya yang celupar dan suka bercakap tanpa berfikir itu bakal menjahanamkan PAS secara perlahan-lahan.



No comments: