Monday, January 2, 2012

Lagi Bukti PAS Ubah Perlaksanaan Hukum Hudud Demi Keuntungan Politik.

PAS memang parti politik kluk klek!

Juak-juak PAS janganlah nafikan kekluk kuklekkan parti mereka. Dulu PAS mahu hudud dilaksanakan tanpa mengira latar agama dan kaum.

Kalau buat kesalahan yang boleh dikenakan hukum hudud, maka hukum berkenaan akan dilaksanakan tanpa mengira siapa pelakunya...samada orang Islam atau bukan Islam. Itulah yang mereka war-warkan kesuluruh pelusuk negara.

Tapi kini...semenjak berkundu@melakukan persetubuhan haram dengan DAP dan PKR, PAS ubah apa yang mereka sendiri perjuangkan. Kata mereka, hukum hudud yang mereka mahu laksanakan hanya akan dilaksanakan dan terpakai kepada pesalah yang beragama Islam sahaja.

Rakan-rakan pembaca sekalian boleh membaca apa yang didedahkan oleh Bekas Setiausaha Dewan Ulama Pas Kelantan, Wan Ismail Wan Ahmad ini.


MACHANG 1 Jan. - Bekas Setiausaha Dewan Ulama Pas Kelantan, Wan Ismail Wan Ahmad, 86, hari ini tampil menjelaskan bahawa hukum hudud yang diperjuangkan Pas tidak lagi berlandaskan al-Quran dan hadis.  
Beliau mendakwa, ia telah dipinda pada 1993 susulan daripada kerjasama antara Pas, Semangat 46 (S46), DAP dan Parti Bersatu Sabah (PBS) pada Pilihan Raya Umum 1990.  
Dakwa beliau, pada Pilihan Raya Umum 1986, Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang ketika itu Pesuruhjaya Pas Kelantan telah mengeluarkan manifesto antara lain pelaksanaan undang-undang Islam yang turut berkuat kuasa ke atas orang bukan Islam.  
Wan Ismail yang pernah ditahan selama dua tahun di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) berkata, tafsiran hukum hudud itu bagaimanapun telah dipinda oleh Nik Abdul Aziz pada 25 November 1993 semasa beliau menyandang jawatan Menteri Besar Kelantan 
Pindaan itu dakwanya, dilakukan dengan kerjasama Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang ketika itu Pengerusi Jawatankuasa Penggubal Kanun Jenayah Syariah (II) sebelum diluluskan dalam sidang Dewan Undangan Negeri (DUN).  
Dakwa Wan Ismail, melalui pindaan itu, hukuman hudud tidak akan dikenakan kepada masyarakat bukan Islam dan hudud kepada orang bukan Islam tidak termasuk dalam perkara yang dinaskan al-Quran dan hadis 
"Di sinilah bermula perbezaannya. Asalnya pada 1986 dalam muka surat lima manifesto dinyatakan iaitu menguatkuasakan undang-undang Islam di seluruh negeri dengan tidak meletakkan perbezaan atas sebab-sebab berlainan keturunan, bangsa, agama dan pangkat kecuali perkara berhubung dengan ibadat dan undang-undang kekeluargaan.  
"Dalam muka surat 24 pula dinyatakan bahawa hak-hak orang bukan Islam sama sahaja di sisi undang-undang jenayah dan sivil dengan orang-orang Islam dan ini adalah hudud sebenar berlandaskan Islam.  
"Pada 1986 Pas masih di atas dasar asal bahawa hudud mesti dikenakan kepada semua manusia yang melakukan kesalahan tetapi selepas Nik Abdul Aziz jadi Menteri Besar masalah hudud telah bercelaru menjadi dalca," dakwanya ketika ditemui di rumahnya di sini, hari ini.  
Beliau berkata, penjelasan mengenai hukum hudud boleh dirujuk di dalam al-Quran melalui ayat 58 dan 105 Surah An-Nisa dan ayat 49 Surah Al-Maidah.  

Wan Ismail mendakwa, beliau telah dipecat daripada Pas pada 1986 kerana menentang pakatan parti itu dengan S46.  
Malah dakwanya, pada 1995 beliau telah menulis sebuah buku menjelaskan mengenai hudud dan diserahkan kepada Nik Abdul Aziz dan Abdul Hadi. Namun, sehingga hari ini kedua-dua pemimpin itu hanya berdiam diri.  
Katanya, kecelaruan berlaku dalam Pas kerana para pemimpinnya sekarang membelakangi perjuangan asal parti meskipun ramai yang tahu.  
"Namun mereka membisu kerana takut dicemuh oleh golongan fanatik selain tidak mahu dikenakan tindakan disiplin," katanya.
Horas! : Politik punya pasal, hudud pun PAS sanggup lacurkan...memang hampehhhh!

2 comments:

Anonymous said...

semoga parti yg melacurkn agama islam ini cepat lingkup.....ameeeennn.

Anonymous said...

ramai islam yang tak mahu islam.. dia mahu wang saja.....pahala..dosa...seruan Quran, hadis buat tak tahu...
jenisni yang percaya pada manusia 100&.