Tuesday, August 10, 2010

Khutbah Jumaat Atau Ceramah Politik?



PAS terus menjadikan mimbar khatib sebagai platform untuk menyampaikan ceramah politik.

Terbaru, disebuah masjid di Petaling Jaya, khatib yang membaca khutbah tanpa rasa bersalah telah menyalahgunakan mimbar untuk mengutuk, menyumpah seranah dan mencela UMNO. 

Dalam khutbahnya (jika boleh dipanggil khutbah), khatib telah menyelar, mengutuk dan merendahkan-rendahkan usaha UMNO untuk mengajak PAS mencari titik perpaduan yang boleh menyatukan bangsa Melayu demi kebaikan dan kekuatan agama Islam. 

Khatib dengan mata yang terjegil dan suara yang nyaring memekik-mekik mengeluarkan hujah-hujah berbelit bahawa jika penyatuan tersebut terjadi ianya tidak akan memberi kebaikan kepada agama dan bangsa melainkan keuntungan kepada UMNO. 

Sungguh sempit dan bodoh pemikiran khatib tersebut.

Menolak penyatuan dengan UMNO yang rata-rata ahlinya beraga Islam tetapi dalam masa yang sama berpeluk erat dengan DAP yang secara terang-terangan menolak Islam dan meminggirkan bangsa Melayu dan PKR yang secara jelas adalah sebuah parti sekular. 

PAS dengan senyum simpul dan kononnya diatas alasan dakwah sanggup menjadi kaldai tunggangan DAP dan PKR asalkan diberi sedikit kedudukan dan kuasa di negeri Selangor.

Perkara yang sama pernah terjadi di sebuah masjid di Subang Jaya, hingga menyebabkan JAIS terpaksa merombak semula jawatankuasa masjid tersebut.

Begitu juga semasa kempen pilihanraya kecil di parlimen Hulu Selangor, bukan sahaja masjid dijadikan sebagai tempat tidur baring, bahkan telah disalah guna sebagai medan menyampaikan ceramah politik selain mengutuk dan mencela pihak-pihak yang mereka tidak suka. 

Bila pilihanraya kecil berakhir, puak-puak PAS ini tanpa rasa bersalah terus angkat kaki meninggalkan masjid yang sebelumnya dijadikan markas dengan sampah sarap yang menimbun disana sini, tandas yang kotor dan busuk selain bil api dan air yang tinggi jumlahnya untuk diurus dan diselesaikan oleh ahli kariah masjid terbabit.

Akhlak yang dianjurkan Islamkah itu?

Fungsi sebenar masjid telah dirosak dan dikotorkan dengan politik kebencian sehingga memaksa Tuanku Sultan Selangor memberi amaran agar masjid tidak disalah guna dan dijadikan sebagai medan untuk berpolitik. 

Nampaknya puak-puak PAS tidak pernah memperdulikan titah Sultan Selangor. Tiada kata-kata atau nasihat yang mereka lebih akur atau benar difikiran mereka melainkan yang keluar dari mulut Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang dan Tok Gundu Nik Aziz mereka.

Melelong agama demi politik....itulah PAS.

Horas!: Teringat dulu ketika selesai solat maghrib berjemaah disebuah masjid di Selangor, imam terus bangun meminta makmum yang hadir bersama-sama beliau melakukan solat hajat berjemaah. Memohon kepada Allah agar masjid tersebut terus ditadbir oleh puak-puak PAS. Kalau pro UMNO yang mentadbir akan membawa kerosakan katanya.

Maha kuasa Allah, tidak lama selepas itu, yang beliau katakan sebagai pro UMNO telah dipilih oleh ahli kariah untuk mentadbir masjid tersebut menggantikan puak-puak PAS. Alhamdulillah kini masjid tersebut telah berjaya melaksanakan pelbagai program yang merangkumi pelbagai peringkat umur. Juga telah diubahsuai untuk diperbesarkan bagi menampung jumlah jemaah yang semakin meningkat. 

Imam yang dulu mana perginya? 


Wallahua'lam...sampai sekarang tak pernah nampak batang hidung.



No comments: