Monday, September 24, 2012

Penambahbaikan Soalan Kubur Oleh Arbaiyah.


Sebagai seorang Islam, wajib kita beriman pada perkara-perkara yang disampaikan oleh Rasulullah SAW. Antaranya ialah azab kubur dan juga soalan dari dua malaikat Allah (Munkar dan Nakir).

Berkaitan soalan Munkar dan Nakir, selepas dicabut nyawa anak Adam dan selepas jasadnya dikuburkan, Munkar dan Nankir akan mengangkat mayat itu dari perbaringan dan meletakkannya dalam keadaan duduk. Malaikat Munkar dan Nankir dengan suara bagaikan halilintar memulakan soalan terhadap ahli kubur. 

Siapakah Tuhan kamu?
Siapakah Nabi kamu?
Apakah agama kamu?
Apakah kiblat kamu?
Siapakah saudara kamu?

Yang ditanya oleh kedua-dua malaikat itulah yang selama ini kita selaku seorang Islam fahami sebagai soalan kubur.

Amalan soleh ketika didunialah yang akan menentukan samada kita mampu atau tidak mampu menjawab soalan kedua-dua malaikat itu.

Tapi rupanya soalan-soalan kubur yang sedia ada itu tidak memadai buat seorang hamba Allah bernama Arbaiyah Abd Manan.

Selepas menyertai PAS dan merasakan dirinya lebih beriman, lebih bertakwa dan lebih beramal soleh berbanding orang lain, Arbaiyah merasakan ada sesuatu yang kurang serta tidak kena tentang soalan kubur.

Pada Arbaiyah...soalan yang sedia ada itu tidak memadai.
Pada Arbaiyah...soalan yang sedia ada itu perlu kajian semula.
Pada Arbaiyah...soalan yang sedia ada itu perlu penambahbaikan.

Dan yang paling penting pada Arbaiyah...satu lagi soalan perlu ditambah oleh Munkar dan Nakir...... 

Setelah berfikir dengan semasak-masaknya, akhirnya Arbaiyah mengambil keputusan untuk menambah satu lagi soalan pada soalan kubur yang telah sedia ada itu.

Maka kata Arbaiyah......




Maka menangis bercucuran air mata lah umat Islam dinegara-negara lain apabila mendapat tahu tentang 'fatwa' Arbaiyah.

Mereka tidak dapat menjadi ahli atau menyokong PAS kerana parti PAS tiada dinegara mereka...

Jadi bagaimana mereka akan mampu untuk menjawab soalan kubur yang secara rasmi telah ditambah oleh Arbaiyah???




8 comments:

Anonymous said...

PAS MEMANG SUDAH ROSAK DAN SEKARANG MAKIN PUNAH RANAH DENGAN MUNCULNYA USTAZ/USTAZAH CELUP MACAM NI.BAB AGAMA DIA ORANG BUAT MAIN2 IKUT SEDAP MULUT JE.

Anonymous said...

dek pulut santan binasa, dek mulut abby pas binasa. makin jelak dgn mulut selebriti yg menyertai pas

-ahli pas kajang-

YB Raz said...

rejam abby ni..sesat lagi menyesatkan

Anonymous said...

HaHaHa.. pompuan nie dah jadi gila.. baik join program raja lawak..
hahaha..

Anonymous said...

Lawak Pagi..
Si Arbaiyah tak takut kena soal kubur.. sebab dia tu perempuan dan dah tahu soalan bocor...
Soalan Malaikat.. Ma Rabbu Ka.. Ka bahasa arab bermakna Anda(lelaki). Bukannya Ma Rabbu Ki (anda perempuan).
Sebabtulah dia sangat yakin.

Anonymous said...

Lawak Pagi..
Si Arbaiyah tak takut kena soal kubur.. sebab dia tu perempuan dan dah tahu soalan bocor...
Soalan Malaikat.. Ma Rabbu Ka.. Ka bahasa arab bermakna Anda(lelaki). Bukannya Ma Rabbu Ki (anda perempuan).
Sebabtulah dia sangat yakin.

Anonymous said...

Aq cadangkan spy ARBAEYAH neh kawin dgn Mat Saboo atau pon MAHPOZ jer sbb ketiga2 makhlok tuh sama jer pemikiran,,,,BANGANG..

Mst abg saboo atau mahpoz sukeeee...

usin said...

selesaikan gelora batin ustazah abby ni. insyaallah lepas ni dia tak meroyan lg. azaba menjanda lama2 ni....