Thursday, May 16, 2013

Perlukah Sekolah Vernakular Terus Dikekalkan?...


Kalau ditanya pada aku...aku akan jawab tidak...

Macam mana nak pupukkan perpaduan kaum kalau sedari kecil anak-anak yang berlainan latar bangsanya sudah diasing-asingkan dalam pelbagai sistem pendidikan?

Kalau melayu boleh korbankan Sekolah Melayunya dan ditukar kepada Sekolah Kebangsaan atas semangat nak memupuk perpaduan, mengapa pulak kaum cina dan kaum india tak mahu kehilangan sekolah jenis kebangsaan mereka atas semangat yang sama?




Aku pernah menulis sedikit pandangan aku tentang sekolah vernakular ini.

Pada aku...perpaduan kaum setakat tinggal dalam lagu dan slogan saja lah kalau sekolah-sekolah jenis kebangsaan ini terus wujud.

Klik disini..


5 comments:

mat tarbus said...

aku setuju. kawan2 sekerja aku yang sekolah dari sekolah cina.. memang ada kominis hati dorang. tapi yang dari sk rendah keb.... mereka boleh bertolak ansur... dan bahasa melayu pun bagus. baru lah betul itu rakyat malaysia. ni cina dah tua nak mampos pun cakap melayu pun tak pandai...tapi mengaku rakyat malaysia.

Anonymous said...

Melentur buluh biar dari rebun, kalau peringkat universiti baru nak satukan semua kaum dah terlambat, AKU SOKONG SEKOLAH VERNAKULAR DIHAPUSKAN.

Anonymous said...

The cure issue here is not the school but the syllabbus and teachers at chinese school as weel chinese NGOs instillted bad sentiments towards the government and other races inparticular the Malays. Wgen I was in the primary (late 70s) & secondary (early to mid 80s) we played soccer games with the chinese plus indians, but nowdays the chinese are so kiasu and self centred.

Megat Mohd Hisemudin Megat Kasim said...

Isu sekolah vernacular yang membabitkan SJK Cina memang hangat diperdebatkan terutamanya sebelum dan selepas PRU 13 yang dulu. Tetapi ramai yang terkeliru disebabkan elemen poltik menguasai sentiment.

Namun demikian, jika anda memikirkan dengan hati yang tenang dan penuh fakta tanpa dipengaruhi oleh emosi, maka anda akan memperolehi sesuatu infor yg dirasakan rasional.

Sila baca kupasan saya dalam,”Isu sekolah vernacular : kemana haluan SJK Cina”

http://hisemudinkasim.blogspot.com/2013/06/isu-sekolah-vernakular-ke-mana-haluan.html

Megat Mohd Hisemudin Megat Kasim said...

Isu sekolah vernacular yang membabitkan SJK Cina memang hangat diperdebatkan terutamanya sebelum dan selepas PRU 13 yang dulu. Tetapi ramai yang terkeliru disebabkan elemen poltik menguasai sentiment.

Namun demikian, jika anda memikirkan dengan hati yang tenang dan penuh fakta tanpa dipengaruhi oleh emosi, maka anda akan memperolehi sesuatu infor yg dirasakan rasional.

Sila baca kupasan saya dalam,”Isu sekolah vernacular : kemana haluan SJK Cina”

http://hisemudinkasim.blogspot.com/2013/06/isu-sekolah-vernakular-ke-mana-haluan.html