Tuesday, February 1, 2011

Ahli Majlis MPKj Buat Apa?

Penduduk Taman Anggerik Villa 2 di Kajang kecewa dan sakit hati bila Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) main tarik-tarik tali dengan pemaju. Masalah penyelenggaraan dan pengurusan tak pernah selesai kat taman tu.

Bila penduduk mengadu pada MPKj, MPKj kata taman tu dibawah bidang kuasa pemaju. Bila penduduk mengadu kat pemaju, pemaju kata taman tu dibawah bidang kuasa MPKj pulak. Alahai..mana satu yang betul?

Kesian penduduk, dah la sampah pukal tak tentu masa dikutip. Rumput dan semak samun pun kadang-kadang potong kadang-kadang tak. Itu belum masuk masalah-masalah lain. Longkang tersumbat la, bekalan air selalu putus la, lampu jalan tak menyala la dan macam-macam lagi.

Bila mengadu, kena tendang macam bola pulak. Pergi ke MPKj kena tendang ke pemaju, pergi ke pemaju kena tendang balik ke MPKj. Akhirnya hati sendiri yang sakit. Naya sungguh.

Di Balakong lain pulak ceritanya. Warga asing makin bebas berniaga di lot kedai Taman Sri Indah. Bayangkan, dari 12 buah lot kedai yang ada disitu, 7 daripadanya disapu oleh warga asing. Ada yang jual makanan dan ada yang jual minuman.


Yang jual sireh pun ada. Sampai kawasan sekitar bertompok-tompok merah kesan ludah sipemakan sireh. Yakss! kotornya.

Peniaga tempatan yang berniaga di 5 lot lagi pendapatannya makin ciput. Macam mana tak jadi ciput, warga tempatan dah tak mau datang lagi makan disitu. Tak mau datang pasal tempat tu dah jadi tak selesa sebab dipenuhi oleh warga asing dari Myanmar, Nepal Vietnam dan Bangladesh.

Kaum perempuan lagi la tak berani nak datang. Si warga asing yang jantan berani pulak menganggu mereka. Memandang perampuan pun macam nak ditelannya. Maklum la, bini sendiri semuanya tinggal kat kampung di negara masing-masing.


MPKj patut atasi masalah ni cepat-cepat. Ambil tindakan tegas dengan batalkan terus lesen-lesen individu yang memajakkan lesen mereka pada warga asing ni. Jangan biarkan peniaga-peniaga tempatan terus tersepit.

Oh ya! Ahli Majlis kawasan terbabit buat apa ye? Tak nampak ke buat-buat tak nampak? Ahli-ahli Majlis dari PR ni memang terkenal dengan kesibukan berpolitik 24 jam sehari, tujuh hari seminggu dan 365 setahun. Habis semua nak dipolitikkannya dari hal negeri sampai negara. Tapi masalah dikawasan sendiri tak terjaga dan tak terselesaikan..cehhh!...

Sumber: Harian Metro

1 comment:

Anonymous said...

Masalah pendatang asing tidak akan selesai sehingga kita halau semua mereka dari muka bumi Malaysia ini. Mereka ini mula mengusai setiap inci negara dan setiap sektor pekerjaan. Sedangkan dalam masa yang sama kita terus mencari pekerja asing bagi mengisi kekosongan pekerjaan yang ada. Walaupun kos mereka rendah... namun adakah ini penyelesaiannya? Tidak adakah cara lain bagi mengurangkan kebergantungan kita kepada tenaga kerja tidak mahir ini. Sudah tiba masanya kita gantikan buruh murah ini dengan teknologi. Kalau ini gagal dilaksanakan bila kita dapat mencapai wawasan negara berpendapatan tinggi.