Saturday, December 17, 2011

Cara Mudah Pakatan Haprak Melahap Duit Pembayar Cukai di MPKj.

Horas! pernah menulis tentang perangai buruk pemimpin-pemimpin Pakatan Haprak yang dilantik sebagai Ahli Majlis di Majlis Perbandaran kajang (MPKj) sebelum ini.

Kalau rajin, rakan-rakan pembaca sekalian boleh jenguk-jenguk disini, disini, disini dan disini.

Kalau dulu MPKj terpaksa menyediakan jutaan ringgit akibat sikap ahli-ahli majlis yang sewenang-wenangnya menberikan kontrak kepada kontraktor yang menjadi kroni masing-masing, kini perkara yang sama berulang lagi.

Khabarnya baru-baru ini Ahli Majlis Pakatan Haprak di MPKj telah membuat keputusan untuk merobohkan semua semua perhentian bas (bus stand) yang dibina melalui peruntukan kerajaan persekutuan disekitar Hulu Langat. Walhal hampir kesemua perhentian bas tersebut masih lagi dalam keadaan baik dan boleh digunakan dengan selesa.

Alasan dan punca mereka mengambil keputusan bodoh dan membazir itu cukup mudah...bus stand-bus stand tersebut kononnya tidak mengikut spesifikasi yang ditetapkan oleh MPKj.

Kerja-kerja meroboh perhentian bas tersebut telah pun dilaksanakan dan kini kontraktor-kontraktor yang dilantik sedang bergembira membina unit-unit perhentian bas yang baru. Berapa harganya Horas! tidak pasti...tapi Horas! yakin berdasarkan material yang digunakan untuk membina bus stand tersebut, harganya sampai kepada lima angka.

Salah satu bus stand yang sedang dibina dalam projek membazir MPKj

Bayangkan berapa kos yang terpaksa ditanggung oleh MPKj untuk membina semula unit-unit perhentian yang baru itu? Bukankah itu kerja bodoh dan membazirkan wang rakyat@pembayar cukai di MPKj namanya?

Bukankah lebih bagus jika peruntukan tersebut digunakan untuk mengatasi sistem saliran bermasalah yang telah menyebabkan berlakunya banjir besar di Kajang yang menjejaskan kehidupan beribu-ribu warganya? Ini tidak...bus stand pulak yang mereka utamakan.

Selama ini bukan main pandai lagi bercakap, kononnya merekalah yang paling telus, bijak, dan berhemah dalam membelanjakan wang rakyat. Tapi hakikatnya mereka jenis yang cakap tak serupa bikin dan pelahap sebenar wang rakyat.

Itu baru perangai Ahli Majlis Pakatan Haprak yang berkuasa diperingkat Majlis Daerah atau Majlis Perbandaran. Cuba bayangkan apa pula yang dibuat oleh pemimpin-pemimpin mereka yang berkuasa diperingkat negeri. Sudah tentu lagi hebat dan dan lebih besar jumlah wang pembayar cukai yang dibazir dan dilahap.

Horas! : Untuk pengetahuan rakan-rakan pembaca sekalian, isu berkaitan bus stand ini telah pun dilaporkan kepada SPRM.





2 comments:

Anonymous said...

Pantun Seloka.

Anak itik anak musang,
Anak kedidi terbang rendah,
Amat cerdik mengata orang,
Diri sendiri apakah sudah ?

Anak kedidi terbang rendah,
Bersarang pula dipokok jati,
Mengata orang tak sudah-sudah,
Dimanakah damai akan dirasai?

Walahualam....

Anonymous said...

makan duit rakyat cara halus....

ini lagi bahaya...konon nak kelabu bijik mata rakyat tp yg sebenarnya bijik mata depa yg dah kelabu belasah duit rakyat... hancur