Monday, February 20, 2012

Panas!!! Kerana Terdesak, Anwar Minta Persatuan Hindu Sangam Keluarkan 'Fatwa'?





Susah nak baca?

Tak mengapa...Horas! tuliskan apa isinya dibawah ini.
18 Februari 2012 
Kepada Sesiapa Yang Berkenaan, 
Salam Sejahtera, 
Upacara mengambil 'Aarathi' merupakan satu istiadat yang diamalkan oleh Kaum India sejak turun temurun. Adat ini mempunyai maksud saintifik dan sehingga kini masih diamalkan oleh Kaum India di seluruh dunia. 
Oleh yang demikian, Malaysia Hindu Sangam ingin menegasakan bahawa mengambil 'Aarathi' merupakan satu upacara tradisi dan tidak patut dikaitkan dengan agama. Malah upacara ini diamalkan untuk menyambut pengantin-pengantin baru, kelahiran anak, menyambut orang-orang kebesaran dan juga pelbagai upacara mulia. 
Sekian, 
Salam Satu Malaysia.

 SALAM SATU MALAYSIA


tandatangan
RS MOHAN SHAN                                                                                             PRESIDEN
MALAYSIA HINDU SANGAM

Surat diatas ketika ini sedang galak dijaja dan digunakan oleh penyokong-penyokong tegar PR untuk membuktikan apa yang dilakukan Anwar semasa meraikan sambutan perayaan Ponggal di Kuil Sri Maha tempohari tidak salah dan tidak bertentangan dengan hukum agama Islam.

Mereka dah terdesak sangat nampaknya.

Perlu diingat! yang jadi isu bukanlah samada upacara yang disertai oleh Anwar itu soal berkaitan budaya, tradisi atau agama Hindu. 

Yang jadi persoalan utama dan dipertikaikan ialah samada apa yang telah dilakukan oleh Anwar itu telah melanggar hukum dan batas-batas agama Islam atau tidak.

Atau dalam bahasa mudahnya, yang dipersoalkan bukan upacara...tapi tingkah laku dan perbuatan Anwar sendiri yang turut serta meraikannya.

Oleh itu, menjadikan pencerahan dari presiden Persatuan Hindu Sangam itu dalam hal yang berkaitan akidah dan iman seorang Islam bukanlah sesuatu yang wajar dan langsung tidak kena dengan tempatnya.

Jadi kepada penyokong-penyokong tegar PR sekalian...sila cari hujah lain.



10 comments:

Anonymous said...

adat kaum india? India muslim ada buat ka? kalau tidak itu adalah adat hindu..berkaitan agama hindu!

Anonymous said...

Saya tengok dalam gambar itu Anwar pakai calit kat dahi sama macam Hindu pakai.

Nau'uzubillah.

Zulfahan said...

baca kat sini.. apa itu aarathi..

http://www.itslife.in/festivals/aarathi

ATOK PERAK said...

maaf le....kita bercerita hal hukum hakam agama Islam.Hanya yang layak bercerita hukum hakam agama Islam ialah orang Islam sendiri.Orang agama lain tak layak memberi penjelasan yang mana boleh yang mana tak boleh berkenaan hukum hakam orang Islam.
Maaf ye....

Anonymous said...

tq bawal untuk link

ni statement dalam link tu "Aarathi is a Hindu ritual, in which the camphor or the cotton wicks are placed at the end of the Aarathi plate and is lit and offered to the gods and goddesses at the end of the pooja in a circular motion with bells ringing in the back ground. The Aarathi is usually accompanied by songs in praise of the deity or chanting of Mantras.

Read more: http://www.itslife.in/festivals/aarathi#ixzz1mt7eYImW"

anwar masih nak berdalik lagi ke ritual tu kawan sambil "offered to the gods and goddesses" anwar syahadah apa? tuhan ada laki pompuan ke?

Otak geliga said...

hahahahaha.....adusssss!!!!, TQ en Bawal & encik2/pn/cik adik2 sekelian

sekarang jelaslah....arathi adalah upacara keagamaan yg menjadi amalan tradisi masyarakat India yg menganut agama Hindu.....jd aku heran Anwar ni menganut agama apa???

Anonymous said...

otak geliga,

sesiapa yg meniru amalan dari sesuatu kaum melainkan amalan yg mengikut syarak adalah pengikut agama tersebut..

maksudnya al jubur wal pariako ni dah diangkat menjadi paria dog hamba undi nak jadi PM...

so al jubur dah berada dalam golongan hindu la...

pejuang hamas...

Anonymous said...

nuar jubs sanggup buat segala2nya utk politik. tp itu pun pencacai pakatan harami tak boleh nampak. mata hati mereka dah buta gamaknya..

Lan said...

Apa yg korang tak puas hati dgn surat tu!!? Pres. Hindu Sanggam tu nak bagi tau kat rakyat yg DS Anwar tak terlibat dgn ibadat kaum India, tapi korang belit tang lain.

Kalo tak menipu dan membelit bukan lembumporno ler..

Sudir said...

Lan.. Anneeyy..